SANG- OG MUSIKAFTEN

Højerup Gl. Kirke & Traktørstedet Højeruplund


Siden 1974 har Selskabet Højeruplund hvert år den 2. tirsdag i august afholdt en sang- og musikaften i den gamle kirke i Højerup. Vi begynder i kirken kl. 19.30 med en times koncert med professionelle musikere og sangere og synger et par fællessange fra Højskolesangbogen. Herefter går vi over på Traktørstedet Højeruplund til kaffe og lagkage, og kunstnerne fortsætter med underholdningen.

Det anbefales at komme i særdeles god tid,
hvis man vil sikre sig en plads i kirken, som i mange år
har været stuvende fuld til disse meget populære koncerter.



Tirsdag den 8. august 2017 kl. 19.30

var der koncert med sangere fra ensemblet

MUSICA FICTA

Ann-Christin Wesser Ingels · sopran
Hanna Kappelin · sopran
Eva Wöllinger Bengtsson · alt
Tobias Aabye Dam · tenor
Rasmus Kure Thomsen · bas

- under ledelse af Bo Holten



Foto: Per Morten Abrahamsen

Musica Ficta er et professionelt vokalensemble, dannet i 1996 af komponisten og dirigenten Bo Holten. Her har han realiseret sin vision om et fleksibelt og projektorienteret ensemble, hvor den virtuose ensemblesang i alle dens afskygninger står i centrum.

Ensemblets speciale er musikken fra middelalder og renæssance, hvor komponisterne skrev deres store værker for den menneskelige stemme. Musica Fictas kunstneriske leder og dirigent, Bo Holten, er blandt verdens førende på dette felt.

Musica Ficta betragter endvidere arbejdet med den danske sangskat som en central del af sit virke. Cd'erne med danske sange har gjort Musica Ficta til Danmarks mest sælgende klassiske ensemble, og ensemblet turnerer hvert år landet rundt for at udbrede og fastholde kendskabet til både de kendte og de mindre kendte egne af den danske sangskat.

I Musica Ficta giver selv det mindste projekt anledning til stor fordybelse. Med Bo Holtens dybtgående kendskab til den europæiske musik- og kulturhistorie bliver alle koncerter gennemført i et bestemt tematisk perspektiv. Hver koncert er en rejse ind i en tid, en epoke eller en kunstnerpersonlighed.

Musica Ficta består af kernegruppe på 12 af Danmarks bedste ensemblesangere, og ved dette års Sang- og musikaftenen kom fem af dem og præsenterede et udvalg af sange fra renaissancen og den danske romantik samt et par sange fra Højskolesangbogen.

Bo Holten dirigerede og fortalte om værkerne.


Kirken var som sædvanlig fyldt til bristepunktet!

 


Tirsdag den 9. august 2016
var der koncert med

Det fantastiske klezmer-ensemble

MAZEL

Ronen Thalmay · vokal
Anna Gwozdz · violin
Kristoffer Nybye · klarinet
Frode Andersen · akkordeon
Michael Møller · bas



En klezmer betyder i jødisk sprogbrug det modsatte af en "rigtig" musiker. Én der næppe kan læse noder, én der spiller melodier efter gehør. Ordet stammer fra det bibelsk-hebraiske klej (instrument) og zemer ( at synge, at spille). De uundværlige musikere, der spiller til den vigtigste jødiske begivenhed – brylluppet – kaldes klezmorim. Klezmer har østeuropæisk-jødiske rødder. Musikken stammer fra de jødiske samfund i bl.a. Polen, Ukraine og Bulgarien og viser den jødiske festmusiks påvirkning af den lokale spillestil. Musikken er intens, virtuos og pågående – det forlyder således fra et øre-vidne i 1802 i Padolia, det nuværende Ukraine: “Hver tone skærer gennem mit øre som en pil!” Violinen har i århundreder været det foretrukne instrument, men med de østeuropæiske jøders invandring til Nordamerika fra 1881-1914 blev klarinetten imidlertid klezmer-musikkens ledende soloinstrument.

Akkompagnementet bestod oftest af hakkebrædt og kontrabas. Klezmer er gennem det 20. århundrede blevet videreudviklet i USA under en påvirkning af jazz, swing og bigbandsmusik. Genren oplevede en genopblomstring i 1970'erne, der bød på mange nye tolkninger.

Klezmer-musikken har i dag opnået en verdensomspændende popularitet som aldrig før.

---------------------------------------------

Ensemblet MAZEL har siden 1998 medvirket til at udbrede klezmer-genrens særlige energi og vitalitet. Bandet har fremført sit varierede musikprogram ved velbesøgte koncerter i Danmark – bl.a. på Louisiana, Den Sorte Diamant, Glyptoteket, Det Kgl. Teater, ved genåbningen af Statens Museum for Kunst, SOS-børnebyernes store indsamlingsdag, Rudersdal sommerkoncerter og naturligvis utallige bryllupper og receptioner.
I udlandet har de spillet bl.a ved Europas førende klezmerfestivaler:
Jewish Culture Festival i Krakow og Singer Festival i Warszawa i Polen.

Koncerten var en meget stor succes - og som sædvanlig
var kirken og Traktørstedet særdeles velbesøgt!

Læs mere om Mazel her: www.mazel.dk

 

--------------------------------------------------------------------------

 

Tirsdag den 11. august 2015 kl. 19.30
var der koncert med

ENSEMBLERNE AEOLOS
& LAUDE NOVELLA

5 tyske og svenske topprofessionelle musikere
underholdt med et meget spændende repertoire
fra 1400-tallets Italien - dels sunget, dels spillet på
bl.a. skalmeje, træktrompet, middelalder-fidel
og gotisk harpe.

 


I 2015 var det to ensembler med fem meget kompetente musikere fra Tyskland og Sverige, der underholdt med et helt specielt repertoire fra 1400-tallets Italien, skabt af Johannes Ciconia (1370 -1412). Han er en af tidens helt store komponister og ophavsmand til en række spændende værker, både med sang og instrumenter. Ved sin død var han en fejret musikpersonlighed ved katedralen i Padua, og hans musik er fyldt med nærmest halsbrydende rytmer og spændende harmoniske vendinger. Vi hørte ham som både kirkelig og verdslig komponist - bl.a. med nogle meget smukke kærlighedssange med virtuose indslag.

De to ensembler spillede og sang hver for sig og sammen på helt specielle instrumenter med exotiske navne som skalmeje, træktrompet, middelalder-fidel og gotisk harpe.

Som sædvanlig blev der sunget et par fællessange, og efter koncerten i kirken mødtes man på Traktørstedet Højeruplund, hvor kaffe og lagkage ventede. Her fortsatte musikerne med underholdningen, og der blev sunget endnu et par fællessange.

De medvirkende var: Ensemble Aeolos fra Tyskland med Regine Häussler, Jens Bauer og Ingo Voelkner samt Laude Novella fra Sverige med Ute Goedecke og Per Mattsson. Desuden medvirkede Jesper Jørgensen på violin og parforcehorn.

Der var som sædvanlig gratis adgang. 



Se nogle af de senere års medvirkende her

Tilbage til hovedmenu'en